fbpx
CAN KROEZEN-5 copy

Hoe optimisme je redding kan zijn

Na ons faillissement tijdens de bankencrisis, eind 2008, toen ik een nieuwe onderneming moest starten, tegelijkertijd alles moest afhandelen wat er aan nasleep was, en hoogzwanger was, waren er momenten dat ik niet wist waar ik het zoeken moest.

Toch duurden die momenten nooit lang. Ik pakte de problemen aan, hoe groot of klein ook, en deed er iets mee.

Van de zaken die ik niet aanpakte, vaak omdat ze in de emotionele hoek zaten (ruzie met mensen, de confrontatie niet aandurfde, vasthouden aan mijn “gelijk,” je kent het wel), bleef ik het langst last houden.

Nee, het was geen fijne tijd, maar ik leerde wel dat ik elk probleem aankan als ik maar weet waar ik sta. Dat ik dan kan bepalen welke invloed ik heb of kan krijgen, en daar dan naar handelen en de consequenties aanvaarden.

Duidelijkheid krijgen is sindsdien voor mij prioriteit nummer 1. Waar hebben we het precies over? Wat is precies het probleem? Waar sta ik in deze situatie? Essentiële vragen op weg naar de oplossing…

De lessen die je te leren hebt…

Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en heb ik gelukkig mijn leven weer prima op orde en ben ik gelukkiger dan ooit. De lessen die ik heb geleerd, heb ik omgezet naar ervaringen waarmee ik anderen nu nog beter kan helpen.

Ik ben me gaan verdiepen in dit fenomeen, in het verschil van kijken en aanpakken van een situatie, probleem of uitdaging.

Hoe kwam dat, vroeg ik me later regelmatig af? Waarom gaat de een in een hoekje zitten wachten tot de storm overwaait, en ga ik in het oog van de storm staan en handel ik om te zorgen dat de storm gaat liggen? Waarom is de één in staat om dat te doen en de ander niet? Het intrigeert me.

Het antwoord heb ik gevonden in de termen Psychologisch, Kapitaal en Eigenaarschap.

Ik heb er al vaker over geschreven en tijdens training & coaching komt dit veel aan bod. Na een onderzoek in mezelf van meer dan 10 jaar en in deze materie zie ik dat hier de sleutel ligt.

En ook dat dit aan te leren en te vergroten is bij mensen die dit minder ontwikkeld hebben (of even zijn vergeten).

De vier positieve eigenschappen binnen het psychologisch kapitaal:

1. Optimisme: het vertrouwen dat jij hebt in je eigen invloed om de situatie te veranderen.

2. Hoop: de motivatie om een doel te bereiken en weten hoe je dat kunt aanpakken.

3. Veerkracht: de kunst om bij tegenslag en stress weer terug te veren, hiervan te leren en te groeien.

4. Zelfvertrouwen: jouw geloof in je eigen kunnen om iets goed uit te kunnen voeren.

Iedereen heeft ze maar niet iedereen ziet ze..

Iedereen heeft deze eigenschappen in meer of mindere mate in zich. Bij de één is het sterker ontwikkeld of heeft meer aanleg om bijvoorbeeld optimistisch te zijn. De ander heeft dit weinig om zich heen gezien en heeft het dus minder ontwikkeld.

Maar het goede nieuws is dat iedereen het kan ontwikkelen. En wanneer je deze vier eigenschappen versterkt in jezelf, kan je je voorstellen dat je leven in veel opzichten kan veranderen.

Optimisme, een testje voor jou…

Neem punt 1, optimisme eens als voorbeeld.

Stel jezelf eens een situatie voor die je onlangs hebt meegemaakt in bijvoorbeeld je werk of thuis: er ging iets fout.

Als je iets hebt gevonden, wil ik je vragen om je deze situatie levendig voor te stellen.

En wat is dan je eerste gevoel of gedachte:

Optimisme versus Pessimisme

Wat is jouw stijl?

Neig je eerder naar pessimisme? Of bekijk je het vaker van een positieve kant?

Gezond pessimisme is helemaal niet erg en we denken vaak dat dit realisme is, en misschien is dat ook wel zo, maar er is een belangrijke reden om je optimisme te ontwikkelen.

Ik weet niet of jij het kan voelen als je naar bovenstaande opsomming kijkt, maar ik zie een heel duidelijk verschil.

Wanneer ik denk, “het is mijn schuld, het lukt mij nooit of ik kan het niet,” voel ik daar een soort gelatenheid, een vorm van opgeven, iets hopeloos in.

Wanneer ik denk, “het is een lastige situatie, vandaag zat het tegen, ik ben hier niet goed in,” voel ik motivatie om iets te doen of te veranderen.

En dit is die belangrijke reden om je optimisme te ontwikkelen en stimuleren. Zodra je deze voelt ben je meer gemotiveerd om je eigen situatie te verbeteren.

Hoe werkt dit voor jou?

Als ik kijk naar mijn periode na het faillissement, heeft mijn optimisme mij op vele vlakken gered. Door steeds maar te blijven kijken naar mijn invloed, wat kan IK doen om de situatie te veranderen én de motivatie te hebben om ook daadwerkelijk iets te GAAN doen, maakte dat ik actief bleef in plaats van passief afwachten tot de storm zou gaan liggen.

Om deze reden ben ik ervan overtuigd dat het altijd zinvol is om te onderzoeken of je optimisme kunt ontwikkelen bij jezelf. En dat kan al met hele kleine stapjes.

Een goede oefening is bijvoorbeeld deze:

Leg een notitieboekje op je nachtkastje en sluit elke dag af met opschrijven wat er goed was vandaag.

  • Waar ben je trots op?
  • Wat is heel goed gegaan?
  • Waar ben je dankbaar voor?

Een simpele maar zeer effectieve oefening die je steeds bewuster maakt van alles wat goed is in je dag, je leven.

Bijkomend voordeel, je nachtrust wordt er beter van en je begint beter uitgerust aan je nieuwe dag. Een heel positief sneeuwbaleffect dus.

Meer weten?

Dank je wel voor het lezen van dit artikel. Ik hoop dat het je inzichten en handvatten biedt. Wil je meer weten of ben je op zoek naar een coach die jou kan helpen met het vergroten van Eigenaarschap voor jezelf of in je organisatie?

Ik werk als systemisch coach en adviseur, veel met (HR)professionals, managers en ondernemers, en coach en/of train je graag om volledig je eigenaarschap te omarmen, je Ikigai te vinden en écht te gaan voor wat jij belangrijk vindt.

Mijn ervaring als ondernemer, HR-professional en systemisch coach heb ik gecombineerd in mijn coaching, waardoor ik je snel en blijvend op de diepere laag kan helpen. Voelt dit als iets voor jou? Kijk dan eens bij mijn aanbod en/of vraag vrijblijvend een gesprek met mij aan.

Mijn bronnen over psychologisch kapitaal zijn: diverse artikelen, onderzoeken en boeken van Wilmar Schaufeli; onderzoek van burn-out naar bevlogenheid, Martin Seligman; de grondlegger van de positieve psychologie en Matthijs Steeneveld; auteur van Optimisme, Hoop, Veerkracht, Zelfvertrouwen.