Young woman sitting on peak hill lookup mountain and forest at morning sunlight background. Happy gril relaxing concept.

Het belangrijkste evenwicht: Inspanning vs. ontspanning  

Uitdagingen, doelen en verplichtingen. Dat is waar we in het dagelijks leven vaak mee te maken hebben. Deze aspecten kosten inzet en aandacht. Een bekende uitspraak: “Zonder actie geen reactie”. Deze uitspraak is 100% waar, maar zoals met alles is er ook een keerzijde van deze medaille. Want waar in deze drukke planning vinden we het woord ontspanning? De boog kan niet altijd gespannen zijn, toch?

Vaak zien we ontspannen als inactief en misschien zelfs lui. We geven er onszelf zo moeilijk toestemming voor. Hebben er een oordeel op. Hoe is dat bij jou? Hoe sta jij tegenover ontspanning en “niets doen”? Ontspanning is geen verspilde tijd. Het is belangrijk voor een gezond leven. Het helpt je stress te verminderen, je geest op te frissen en te groeien als persoon. Een break nemen, ontspannen en je lichaam en geest een reset geven. Het kan zo simpel zijn als een avondwandeling maken, mediteren, quality time doorbrengen met dierbaren of je favoriete hobby oppakken. Het is een perfecte tegenhanger van alle inspanning van de dag. Het helpt je weer in balans te komen.

Evenwicht + zelfbewustzijn = the key

Inspanning en ontspanning zijn polariteiten die in balans willen zijn om zo met jezelf in harmonie te zijn. Om dat evenwicht te vinden, is het belangrijk dat we beginnen bij bewustwording. Hoe? Dat leggen we je uit:

1. Begrijp je prioriteiten
Stel jouw eigen prioriteiten. Wat vind jij belangrijk in je leven? Schrijf het op en prioriteer het. Vind jij bijvoorbeeld je werk heel belangrijk, dat je genoeg slaap hebt gehad of zet je liever je familie op nummer 1? Kijk vervolgens eens in hoeverre jij deze prioriteit ook echt toepast in je leven. Hoeveel ruimte maak jij er écht voor vrij?  

2. Stel (realistische) doelen
Doelen stellen is normaal. Doen we allemaal. Maar zijn ze ook haalbaar? Jezelf uitdagen met een bepaald doel kan je gemotiveerd houden, maar blijf wel eerlijk tegen jezelf over wat je kunt bereiken zonder jezelf helemaal uit te putten. En vraag jezelf af of je ook de inspanning wilt leveren die bij dit doel hoort? Ik zie vaak dat we hele hoge doelen stellen en daar in het hoofd heel druk mee zijn maar we zetten lang niet altijd de juiste stappen en komen zo niet dichter bij ons doel maar worden wel steeds gefrustreerder omdat het niet lukt. Stel daarom realistische doelen en bepaal de inzet die daarbij hoort.  

3. Maak tijd voor ontspanning
We plannen allemaal ons werk in, maar waarom zou je dat ook niet doen met je vrije tijd? Zodra jij je werk gaat inplannen, plan dan meteen ook je vrije tijd in. Zo hou je rust in je hoofd en voorkom je stress. “Als jij je agenda niet vult met dingen die jij belangrijk vindt, doen anderen dat met dingen die zij belangrijk vinden” -Melinda Gates-. Ben jij baas over jouw agenda?  

4. Leer ‘nee’ te zeggen
Heel goed. Je hebt niet alleen je werk ingepland, maar ook je vrije tijd. Maar dan komt er opeens weer wat tussendoor van je werk. Dus, wat doen we dan vaak? Juist, vrije tijd inleveren en ‘eventjes’ voor werk bezig. Voel zelf goed of het jou dienst om dit toch te doen. En besef dat als je nee zegt tegen iets je vaak ja zegt tegen jezelf. Wanneer je beter leert nee zeggen voel je dat je steeds meer gaat staan voor jezelf. Voor jouw waarden en normen en jouw welzijn en geluk.  

5. Luister naar je lichaam
Luister goed naar je lichaam. Je lichaam geeft zulke belangrijke signalen af. In zoveel (zo niet alle) gevallen is een lichamelijke klacht een symptoom van iets anders. Wat wil je lichaam jouw vertellen? Als jij voelt dat je stress hebt of dat je vermoeid bent, neem dan even een stapje terug en reflecteer. Wat is er werkelijk aan de hand? Waar heb je weerstand tegen? Zodra jij niet naar je lichaam luistert en je gaat door terwijl je helemaal op bent, wordt het alleen maar erger. Jij kent je lichaam het beste, dus luister er goed naar.  

Kortom

Uiteindelijk zijn inspanning en ontspanning net als dag en nacht. Ze vullen elkaar aan. Het is niet inspanning óf ontspanning. Nee, het is inspanning én ontspanning dat leidt naar een succesvol en bevredigend leven. Wanneer je deze polariteit in balans weet te brengen, voel je jezelf ook in balans.   De een kan hier makkelijker mee omgaan dan de ander.

Heb jij hier moeite mee? Laat het me weten, want wellicht kunnen wij jou hierbij helpen! Bel naar 0546 – 80 25 83 of mail naar welkom@vita-hrm.nl. Samen maken we inspanning en ontspanning harmonieus, zodat jij het beste uit jezelf kunt halen.