Een 7-mijl stap op fijne schoenen of een sprint op hakken?


Een klant komt binnen. Er raast een energie door de ruimte, een energie van onrust, van stress, van drukte, van het hier zijn maar met je hoofd ergens anders. Deze man is ondernemer. Een ondernemer in hart en nieren. Hij weet precies wat hij wil maar heeft te maken met een andere generatie personeel. “Zij moeten dit, zij moeten dat, waarom gebeurt het niet gewoon? Waarom mailen als ik vraag om te bellen? Waarom zeggen dat iets je lukt als je het vervolgens niet aanpakt en zorgt dat het voor elkaar komt? Snappen ze dan niet wat we aan het doen zijn?” Deze en andere vragen gieren door het kantoor. We praten even door en ik laat even de ruimte om de frustratie eruit te gooien.

Vervolgens stel ik de vraag: “Wat heb jij nodig om dit op te lossen?” Na een korte adempauze komt het antwoord: “Vertrouwen. Vertrouwen in mijn personeel.”

Hoe krijg je dit vertrouwen? Het wordt even stil: “Als zij weten wat ze aan het doen zijn en focus houden. En als mijn rechterhand in opleiding ook daadwerkelijk de juiste man blijkt te zijn. Hoe weet ik of hij de juiste man is?” Ik vraag aan hem wat deze rechterhand to be nodig heeft om dit vol te kunnen worden. Het blijft stil… Dat weet ik eigenlijk nog helemaal niet….. Is dat dan niet stap 1? Eerst helder krijgen waarop je eigenlijk wil gaan vertrouwen?

Stilstaan en dit gesprek aangaan. Antwoord krijgen op de vragen: Hebben we het wel over hetzelfde doel? Hoe kijk jij en hoe kijk ik? Kunnen we een gemeenschappelijk doel overeenkomen waarin jij het op jouw manier mag doen en ik op de mijne?

Om vertrouwen te krijgen moet de ander wel weten waaraan hij moet voldoen om dit vertrouwen te kunnen verdienen. En jij moet weten waaraan je het eigenlijk wilt geven. Het lijkt zo’n open deur maar we rennen vaak zo hard door dat we die open deur niet eens zien. We denken, Als we maar hard genoeg hollen is het werk vanzelf een keer klaar en dan heb ik tijd om plannen te maken voor de toekomst. Dan heb ik tijd om te veranderen. Doe dit lang genoeg en je wordt vanzelf slaaf van je bedrijf of je personeel.

Soms is stilstaan en heroverwegen DE manier om met comfortabele schoenen een 7-mijlstap te kunnen maken. En geef toe, dat geeft toch veel meer rust dan een sprint op hakken?




Wil je meer weten over mijn werkwijze, het programma Happy & Healthy Leader of de Praktijkopleiding P&O en Arbeidsrecht? Neem vrijblijvend contact met mij op en ik vertel je graag meer.

Vriendelijke groet,

Can Kroezen-Cornelissen