Volg ons op:

Ik heb gedachten, maar ik ben ze niet!

WE DENKEN WAT AF....

Weet jij hoeveel gedachten een mens gemiddeld per dag heeft? Veertig- tot zestigduizend!

En weet je hoeveel procent van die gedachten negatief zijn? Bij gezonde en gelukkige mensen is 70% van die gedachten negatief. Hoe dat kan? Angst. Angst is de grootste motivator voor ons gedrag en hierdoor krijg je negatieve gedachten. Vroeger in de oertijd was dit wel heel handig, hè? Want daar liepen letterlijk beren op de weg. Tegenwoordig zitten deze oer-gedachten nog vooral in ons hoofd…. Waar ons verstand tegenwoordig vooral druk mee is, is het voorkomen van schijnongelukken en dan vooral emotionele gevaren als afwijzing, depressie etc.


WAT DENK JE WEL NIET?

Ken je dat gevoel? Dat stemmetje in je hoofd dat blijft roepen: Dat kun je toch niet, hou maar op, begin er maar niet eens aan. Of dat mag toch niet, lukt je toch niet, daar gaan ze toch niet mee akkoord en zo kan ik nog wel een uur doorgaan.

Ik weet niet hoe het met jou is, maar dat hoofd van mij zit soms nogal vol. En dat hoofd vindt een heleboel van mij. Stom, lelijk, niks te melden, wie zit er nou op jou te wachten en ga zo maar door. Geen gezellig hoofd soms… Maar dat kan ook anders!


GOED ZO!

Gelukkig vindt dat stemmetje ook steeds vaker wat anders. Maar hier heb ik wel veel voor moeten doen en dit ging zeker niet zonder slag of stoot. Nu hoor ik bijvoorbeeld steeds vaker: Goed gedaan, trots op je, dat gaat je zeker lukken en doe maar, niet geschoten is altijd mis, etc.


ANGST

Ik hoor mijn zusje tegen mijn broer zeggen: "Die zus van mij? Die kan de hele wereld aan, die durft alles!" En ik hoor een van mijn beste vriendinnen dit weekend nog zeggen: "die stukken schrijven? Die schud jij zo uit je mouw…".

Het lijkt of het over iemand anders gaat en ik ben eigenlijk stomverbaasd dat deze mensen, die zo dicht bij mij staan, mijn angst en onzekerheid niet zien. En dan besef ik dat die angst maar een gedachte is en enkel in mijn hoofd bestaat. Het klopt wat ze zeggen.

Als het erop aan komt dan doe je toch ook gewoon wat gedaan moet/mag worden? Omdat dat is wat je wilt? Of kunt? Of doet? Waarom dan al die gedachten die het tegendeel beweren?


Als dat wat ik hierboven schrijf waar is, waar komen die gedachten dan vandaan? Ben ik dat echt? Ben ik nu echt al die gedachten? NEE!


JE HEBT ZE, MAAR JE BENT ZE NIET!

Je HEBT gedachten (en ze zijn soms super vervelend) maar je BENT ze NIET. Maar als je iets hebt maar het niet bent, dan kun je er ook afstand van doen, toch? Goed nieuws! Je kunt dit echt wel aanpakken. Als ik het kan, kan jij het ook!


Ik heb 5 tips die ik graag met je wil delen. Om je gedachten anders te benaderen, kun je (één van) deze tips toepassen.


  1. Besef altijd en overal dat je bij niemand in het hoofd kan kijken. Veel vervelende gedachten, zijn bijna altijd gebaseerd op dat wat jij denkt te weten over wat een ander denkt. En verrassing! Dat kun je niet weten! Hier kom je maar op 1 manier achter. Door te vragen. Andere optie? Loslaten. Als die ander echt iets vindt dat jij MOET weten, meldt hij/zij het wel.
  2. Een gedachte wordt pas vervelend als je er een gevoel bij krijgt. Dan wordt het iets van jou. Niet doen dus. Probeer eens naar die gedachte te kijken alsof het iets is dat op je beeldscherm verschijnt. Een vervelend opspringend mailtje, rechtsonder in je scherm. Als je deze elke keer alle aandacht geeft, komt het niet goed met je dag, hè? Is deze gedachte iets waar je nu iets mee moet doen? Nee? Kijk er dan naar en je ziet 'm als het ware verdwijnen. Net als dat mailtje. Het wordt pas iets van jou als je het opent. Klinkt misschien raar maar het werkt echt! Probeer het maar.
  3. Doe alles met je volle aandacht. Multitasken is zwaar overschat. Juist 1 ding tegelijk doen met je volle aandacht, maakt dat je minder nare gedachten gaat krijgen en meer gaat ontspannen. Ga eens met je volle aandacht naar je ademhaling. En kijk eens met je volle aandacht naar iets moois om je heen. Voel je de rust die over je heen komt?
  4. Vraag jezelf eens af of dat waar je gedachten over gaan, NU speelt. Niet gisteren, Niet morgen, niet straks maar nu, op dit moment? Bedenk dan dat je van het verleden niets meer kunt afhalen en er niets meer aan kunt toevoegen en de toekomst moet nog komen. Het is het NU waar je het mee te doen hebt.
  5. Deze laatste tip kreeg ik zelf onlangs tijdens een webinar. En zo simpel: Bonjour je gedachten gewoon weg. Accepteer niet dat ze je lastigvallen. Heel grappig en heel effectief. Op het moment dat je een nare gedachte krijgt, ga je die vervangen door een hele fijne en leuke herinnering. Maar dan ook tot in detail. Ik nam zelf als voorbeeld een moment in Oostenrijk een paar jaar geleden. Ik ging terug naar het moment dat we met een lift een hoge berg op gingen. Heel gedetailleerd ging ik dat uitje na. Van de parkeerplaats tot bovenop de berg waar we lekker asperges aten met een dekentje over ons heen, waar we speelden in de sneeuw en genoten van de zon. De rust die ik daar ervoer kwam terug en de vervelende gedachte die ik had was allang en breed vertrokken. Ik zat met een glimlach op de bank.


Lukt dit altijd? Nee, en dat geeft ook niks. Elke keer dat het wel lukt is er één en het zal je steeds beter afgaan. Stapje voor stapje.

Het belangrijkste is dat je beseft dat je deze gedachten HEBT en ze NIET BENT!


Met vitale groet,


Can Kroezen-Cornelissen


Meer weten over gezond & gelukkig leven en werken en wat ik daarin kan betekenen? Ik maak graag kennis met je. Check www.vita-hrm.nl voor meer informatie en via het contactformulier kunnen we snel in contact komen. Graag tot snel.


Kijk ook eens op https://gezondvoorweinig.nl/ en op https://praktijkopleidingpo-arbeidsrecht.nl/ om te zien welke opleidingen/trainingen ik verzorg in samenwerking met andere professionals.